VERSLO
PARDAVIMO PROCESAS
10 įmonės pardavimo žingsnių
  • KONSULTACIJA SU VERSLO PARDAVIMO SPECIALISTAIS
    Pirmas žingsnis – konsultacija ir derybos su verslo brokeriu, kurių metu verslo brokeris Jus supažindina su verslo pardavimo procesu. Savo ruožtu Jūs suteikiate informaciją apie savo įmonę ir jos veiklą.
    01
  • VERSLO AUDITAS
    Kitas etapas – auditas, tai informacijos rinkimas ir apibendrinimas. Šis etapas ypač svarbus, nes nuo surinktos informacijos apimties ir kokybės priklauso sėkminga viso sandorio baigtis. Verslo pardavėjas suteikia ir apibendrina informaciją, kuri gali būti įdomi verslo pirkėjui (finansinės ataskaitos, veiklos aprašymas, informacija apie klientus, tiekėjus ir t. t.).
    02
  • ĮMONĖS VERTĖS IR KAINOS NUSTATYMAS
    Taip pat, kaip bet kuri prekė ar paslauga, kiekvienas verslas irgi turi savo kainą. Tik priešingai nei tradicinės prekės ir paslaugos, verslo kaina priklauso nuo daug daugiau skirtingų faktorių (įmonės finansinės būklės, aktyvų, nematerialios įmonės vertės ir t. t.). Prieš pardavimą verslo brokeris visada atlieka įmonės finansinę-ūkinę analizę, kad galima būtų nustatyti geriausią galimą verslo kainą. Atlikus analizę ir remiantis jos rezultatais verslo brokeris ir verslo savininkas susitaria dėl verslo pardavimo kainos. Būtina paminėti, kad verslo kaina ir vertė – tai nėra tas pats, vertė ir kaina nėra sinonimai. Kaina reiškia sumą, už kurią pardavėjas sutinka parduoti, o pirkėjas – pirkti. Verslo vertė yra jo vertinimo naudojant racionalius ekonominius kriterijus rezultatas, o kaina nustatoma derybų keliu ir priklauso nuo išorinių veiksnių
    03
  • VERSLO VERTĖS DIDINIMAS
    Verslo vertės rodikliai nėra fenomenas, su kuriuo susiduriame tik įmonės pardavimo procese. Koreguodami juos galime ne tik pakelti įmonės vertę parduodant, bet ir pagerinti esamus verslo rezultatus. Verslo procesai, marketingas, pardavimų procesai, prekinis ženklas, darbdavio brendas gali pakelti parduodamos įmonės kainą 20–50 %.
    04
  • PARDAVIMO PREZENTACIJOS IR APRAŠYMO PARUOŠIMAS
    Prieš verslo pardavimą verslo brokeris paruošia detalų aprašymą ir prezentaciją, į kuriuos įtraukia visą būtiną informaciją apie parduodamą įmonę. Ši informacija pateikiama tam tikram verslo pirkėjų ratui, pasirašius konfidencialumo susitarimus.
    05
  • VERSLO REKLAMA IR POTENCIALIŲ PIRKĖJŲ PRITRAUKIMAS
    Po informacijos apibendrinimo, įmonės įvertinimo ir aprašymo paruošimo prasideda verslo reklamavimas ir pardavimas. Taip, kaip ir kiekvienai prekei ar paslaugai, verslui reikia reklamos. Tik priešingai nei įprastų prekių ar paslaugų, potencialių verslo pirkėjų tikslinė auditorija yra gana specifinė ir ribota. Parduodamos įmonės reklamuojamos kruopščiai atrinktam pirkėjų ratui. Pradinėje stadijoje pirkėjams pateikiamas trumpas aprašymas, kuriame yra pagrindinė informacija apie įmonę (finansiniai rodikliai, veiklos aprašymas, kaina ir t. t.), bet neatskleidžiama identifikuojamoji informacija (pavadinimas, vieta ir t. t.). Pirmiausia Jūsų įmonė siūloma jau esamiems mūsų klientams – įmonių pirkėjams ir pardavėjams, investuotojams, kurie yra išreiškę susidomėjimą tokio tipo įmone. Tokiu būdu informacija apie Jūsų parduodamą verslą pasiekia pakankamai platų potencialių pirkėjų ratą. Tada informacija apie parduodamą verslą patalpinama specializuotame verslo portale , kuriame potencialūs pirkėjai ieško informacijos. Taip pat informacija pateikiama ir kitose svetainėse bei visuomenės informavimo priemonėse.
    06
  • INFORMACIJOS PATEIKIMAS POTENCIALIEMS PIRKĖJAMS
    Dalis klientų, susipažinę su pradine informacija apie verslą (be identifikuojančiosios informacijos), norės sužinoti daugiau apie parduodamą įmonę. Šiame etape verslo brokeris organizuoja susitikimus ir derybas su potencialiais pirkėjais. Potencialūs pirkėjai, pasirašę konfidencialumo susitarimą (kuriuo įsipareigoja neskleisti informacijos tretiesiems asmenims), gauna platesnį aprašymą apie parduodamą verslą, kuriame pateikta daug išsamesnė ir detalesnė informacija, apimanti ir pavadinimą, vietą ir t. t.
    07
  • SUSITIKIMAS IR DERYBOS SU VERSLO SAVININKU
    Susipažinę su visa informacija, dalis klientų norės susitikti su verslo savininku ir aptarti su įmonės veikla susijusius klausimus. Šie susitikimai irgi svarbūs, kad pirkėjas geriau susipažintų su savininku ir parduodamu verslu. Sėkminga šių derybų baigtis – sandorio dėl įmonės pardavimo pasirašymas. Derybų metu pirkėjas ir pardavėjas susitaria dėl svarbiausių detalių: kainos, apmokėjimo terminų, pagalbos naujajam savininkui teikimo ir kt. Labai svarbu užtikrinti, kad įmonės veikla nenutrūktų – tam tiek pirkėjas, tiek pardavėjas turi įdėti vienodai pastangų, kad teisių perdavimas neigiamai nepaveiktų įmonės. Sandoris dėl įmonės pardavimo dažniausiai įforminamas ketinimų protokolu, kuriame aptariamos svarbiausios sandorio sąlygos. Dažniausiai pirkėjas šioje stadijoje sumoka avansą sandoriui užtikrinti.
    08
  • DUE DILIGENCE
    Po ketinimų protokolo pasirašymo, pirkėjas vykdo detalų patikrinimą, arba due diligence, kurio metu tikrinama pardavėjo pateikta informacija. Tam pirkėjas gali pasikviesti kvalifikuotus auditorius, teisininkus ir finansininkus. Pardavėjo uždavinys – pateikti visą patikrinimui reikalingą informaciją. Patikrinimo metu gali būti aptikta neatitikimų, kurių pagrindu gali būti koreguojama kaina
    09
  • SANDORIO PASIRAŠYMAS IR TEISIŲ PERDAVIMO ĮREGISTRAVIMAS
    Kai pirkėjas patikrina įmonę, pasirašoma pirkimo–pardavimo sutartis ir kiti reikalingi dokumentai. Verslo brokeris sutvarko visus teisių perdavimo įregistravimo reikalus.
    10